چه تعداد کلمه انگلیسی باید بدانیم؟

بهترین سایت آموزش های رایگان زبان انگلیسی از صفر تا صد از مکالمه تا گرامر

دو سوال رایج مربوط به کلمات زبان انگلیسی این است که اولاً چند کلمه و کدام کلمات را باید بلد باشیم، دوماً این کلمات را چگونه یاد بگیریم؟
در این درس، به سوال اول می‌پردازیم و در درس بعد، سراغ سوال دوم می‌رویم.
ممکن است برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تعداد کلمات زبان انگلیسی که یک شخص مسلط بر زبان می‌داند، چقدر است؟
 
به عبارتی، هر کدام از ما برای آنکه بتوانیم به سطح قابل قبولی از تسلط به زبان انگلیسی برسیم، یعنی بتوانیم مثلاً کتاب بخوانیم، فیلم ببینیم، با یک آمریکایی به راحتی صحبت کنیم و … به چه تعداد کلمه انگلیسی نیاز داریم؟
اجازه بدهید اول درباره اهمیت و اولویت متفاوت کلمات برای یادگیری بیشتر صحبت کنیم بعد برگردیم و صحبت اصلی این درس را پی بگیریم:

کدام کلمات انگلیسی را اول یاد بگیریم؟

مادر از خواهرزاده مهم‌تر است!

بدیهی است که اهمیت همه کلمات یک زبان، یکسان نیست. به عنوان مثال کلمه mother (به معنی مادر) در انگلیسی، ۷۹ برابر بیشتر از niece (به معنی خواهرزاده) به کار برده می‌شود.

خوشبختانه تحقیقات بسیار گسترده‌ای به وسیله کامپیوتر و بر روی ده‌ها میلیارد کلمه شامل متن کتاب‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، اینترنت و غیره انجام شده و آمار دقیقی از فراوانی و میزان رایج و کاربردی بودن کلمات در اختیار داریم.


با داشتن خروجی این تحقیقات، می‌دانیم اول باید کدام کلمات و چه تعداد کلمات زبان انگلیسی را بخوانیم و از خواندن بقیه کلمات صرف نظر کنیم.

به عنوان مثال با تحلیل تعداد بسیار زیادی از متون و گفتارهای انگلیسی (با حجم نیم میلیارد کلمه) مشخص شده است که اگر ۱۰۰ کلمه از ۲۵۰,۰۰۰ کلمه انگلیسی را بدانیم، نصف تمام کلمات موجود در آنها را متوجه خواهیم شد. یعنی با یادگیری ۲۴۹ هزار و نهصد کلمه دیگر هم، نصف آن کلمات را متوجه خواهیم شد. می‌توان نتیجه گیری کرد یادگیری این صد کلمه یا چند صد کلمه ( یا چند هزار کلمه اول) بسیار ضروری‌تر از بقیه کلمات است.

شاید کنجکاو باشید درصدها و اعداد بیشتری را در این رابطه بدانید. جدول زیر خروجی گسترده‌ترین تحقیقاتی است که در این زمینه انجام شده است:

جدول فراوانی و میزان کاربردی بودن کلمات انگلیسی

جدول زیر، بر اساس نتایج تحقیقات و پردازشهایی بر روی میلیاردها کلمه زبان انگلیسی انجام شده است.

تعداد کلمه

سطح پوشش

( the کلمه  ) ۱

% ۷

۱۰

۲۳.۷ %

۱۰۰

۴۹.۰ %

۱۰۰۰

۷۲.۰ %

۲۰۰۰

۷۹.۷ %

۳۰۰۰

۸۴.۰ %

۴۰۰۰

۸۶.۷ %

۵۰۰۰

% ۸۸.۶

۶۰۰۰

۸۹.۹ %

۱۲,۴۴۸

۹۵.۰ %

۴۳,۸۳۱

۹۹.۰ %

۸۶,۷۴۱

۱۰۰ %

بر اساس این عددها و نتایج، می‌توانیم تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرید و صرفه جویی زیادی در زمان و انرژی که صرف یادگیری کلمات زبان انگلیسی می‌کنیم داشته باشیم.

طبق این جدول، اگر تنها ۱۰۰۰ کلمه را بلد باشیم، حدود سه چهارم کلمات یک متن (مثلاً یک کتاب یا سایت) یا گفتار (مثلاً سخنرانی)، برای ما آشنا خواهد بود. با ۲۰۰۰ کلمه، این عدد به ۸۰ درصد می‌رسد.

شاید بد نباشد به چند عدد مهم دیگر (طبق تحقیقات انجام شده توسط دکتر پاول نیشن) هم اشاره کنیم:

– با دانستن ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه ( و البته دانستن گرامر پایه)، از عده بسیاری از گفتگوها و کارهای روزمره برخواهیم آمد.

– متخصصین Vocabulary حدود دو تا سه هزار کلمه اول زبان انگلیسی را کلمات پرتکرار و رایج به حساب می‌آورند. تعداد کمی از این کلمات، کلماتی مانند the و a و which هستند که به آنها function words می‌گویند. اسم‌ها، افعال، صفت‌ها و قیدها (که به آنها content words می‌گویند) غالب کلمات این لیست را تشکیل می‌دهند.

– اگر بخواهیم ۹۸% کلمات یک گفتگوی غیر رسمی و دوستانه یا یک فیلم را بفهمیم، باید حدود ۶۰۰۰ کلمه بلد باشیم.

– اگر بخواهیم ۹۸% کلمات یک رمان یا روزنامه را بدانیم، لازم است ۸۰۰۰ تا ۹۰۰۰ کلمه انگلیسی بلد باشیم.

– یک فرد بومی انگلیسی زبان، سالی حدود هزار کلمه از این کلمات را یاد می‌گیرد تا به عدد تقریباً ۲۰ هزار برسد.

متاسفانه توجه به این اصل ساده (یعنی تمرکز روی کلمات پرکاربرد و رایج بر اساس مطالعات آماری انجام شده)، نه در کلاس‌های زبان رعایت می‌شود، نه در کتاب‌های گرامر.

حتی پرفروش‌ترین کتاب گرامر نیم قرن اخیر یعنی Grammar in use و کتاب معروف مربوط به کلمات یعنی ۵۰۴ در درس اول، کلماتی مثل abroad و cone  و oath را می‌آورند که حتی جز چند هزار کلمه اول پرکاربرد زبان انگلیسی نیستند.

پس نتیجه می‌گیریم که یادگیری بعضی از کلمات اولویت و ضرورت بسیار بیشتری دارد.

بعد از گفتن این اصل مهم، حالا می‌توانیم به سوال اصلی این درس بازگردیم: کسی که مسلط بر یک زبان است، چند کلمه از کلمات آن زبان را یاد گرفته است؟

۶۲۵ کلمه انگلیسی رایج و کاربردی: قبل از گرامر و فهم جملات

تعداد قابل توجهی از این کلمات رایج، حروف اضافه هستند. به عنوان مثال از هر ۲۵ کلمه استفاده شده در زبان انگلیسی یکی از آنها the (رایج‌ترین کلمه زبان انگلیسی) است. کلمات دیگری مانند “از” و “و” در فارسی و a و be در انگلیسی جز کلمات و حروف اضافه هستند.

یک محدودیت جدی در ابتدای یادگیری زبان این است که یادگیری این حروف و کلمات اضافه در ابتدای مسیر یادگیری آن زبان سخت است چون معنای ساده و مشخصی ندارند و در جملات مختلف، در ارتباط با کلمات دیگر به شکلهای گوناگون به کار برده می شوند.

پس بهتر است یادگیری کلمات انگلیسی را با حروف و کلمات اضافه شروع نکنیم و یادگیری آنها را به زمانی موکول کنیم که به اندازه کافی اسم و فعل بلد هستیم که بتوانیم این حروف اضافه را در قالب جمله یاد بگیریم.

اگر لیستی از کلمات رایج و پرکاربرد تهیه کنیم و حروف اضافه (مانند the) را هم فعلاً کنار بگذاریم، به یک مجموعه لغات پایه می‌رسیم که بسیار رایج هستند. لازم است کلمات پرکاربردی مانند لپتاپ، مادر و خانه در این لیست وجود داشته باشند اما باید از کلمات کم‌کاربردی مثل زردآلو، عمه و تخته‌سیاه صرف نظر کنیم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.