آیا می خواهید که فرزندتان به ایده ها و افق فکری افراد به زبان انگلیسی دسترسی داشته باشید؟ آیا در خواب می بینید که فرزندتان به راحتی می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند؟ آیا در رویای خود می بینید که با دخترتان در سفر به لندن می تواند مانند محلی ها انگلیسی صحبت کند؟
بسیار عالی! پس از چه زمانی باید برای شروع یادگیری زبان انگلیسی آن ها را تشویق کرد؟ آیا به محض اینکه شروع به صحبت کردن کردند باید آموزش را شروع کرد یا باید تا زمانی که آن ها به زبان فارسی تسلط پیدا نکردند باید صبر کنیم؟
خب، همه پژوهشگران اعتقاد دارند بنا به چندین دلیل هر چه کودک زودتر شروع به یادگیری زبان انگلیسی کند، بهتر است. برخی از محققان می گویند که بهترین زمان برای یادگیری زبان انگلیسی در سن 6 یا 7 سالگی یا قبل از آن است. همچنین، همه آن ها موافقند که یادگیری زبان انگلیسی برای کودک بعد از سن بلوغ بسیار دشوارتر است.
در این مقاله قصد داریم که تمامی دیدگاههای رایج و استدلالهایی که از این نظرات پشتیبان می کنند را با شما در میان بگذاریم. امیدارم که در انتها بتوانید آگاهانهتر تصمیم بگیرید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.
دو زبانه بودن در کودکی چه مزیت هایی دارد؟
تشویق کردن فرزندتان به یادگیری زبان فواید زیادی دارد. اگر بخواهیم خلاصه ای از مزایای دوزبانه بودن را با شما درمیان بگذاریم می توان به موارد زیر اشاره کرد:
مهارت های ارتباطی بهتر- گفته می شود که کودکان دوزبانه مهارت های ارتباطی را بهتر توسعه می دهند. گفته می شود که کودکان دو زبانه از جملات کمتر و ساده تری استفاده می کنند.
مهارت بیشتر در بهتر تفکر انتقادی– طبق مطالعهای که در هاروارد انجام شده است، مهارتهای تفکر انتقادی برای کودکانی که زبان یاد میگیرند، تقویت میشود.
تفکر خلاق بهتر – نه تنها کودکان می توانند انتقادی فکر کنند، بلکه مطالعات نشان می دهد که آنها می توانند خلاقانه تر نیز فکر کنند.
فرصتهای شغلی بهتر – ممکن است به طور جدی به این فکر نکنید که فرزند 3 سالهتان روزی بزرگ می شود و نیاز به مهارت هایی دارد تا او را برای آیندهای پر از فرصت آماده شود. دانستن زبان دوم درهای زیادی را به روی فرزندان شما باز می کند وقتی بزرگتر شوند و مطمئناً از شما برای این موضوع تشکر خواهند کرد.
چگونه کودکان زبان یاد می گیرند؟
کودکان معمولاً با توانایی تولید حدود 40 صدا و ایجاد ارتباط بین صداها و اشیا، اعمال یا ایده ها به دنیا می آیند. اینها ابزارهایی هستند که به کودک امکان یادگیری زبان را می دهند. فراگیری زبان باعث می شود که مغز کودکان ما بیش از هر مهارت شناختی دیگری در شش سال اول زندگی رشد و تغییر کند.
همچنین این یک تصور غلط رایج است که یادگیری زبان یک فعالیت منفعل برای کودکان است. درست نیست، یادگیری زبان یک فرآیند بسیار فعال است. کودکان با گوش دادن فعالانه به شما و هر کس دیگری که با آنها صحبت می کند، زبان یاد می گیرند.
بچهها سعی میکنند لحن، ریتم، عبارات غیرکلامی و حتی صدای شما را از سنین بسیار پایین تقلید کنند. وقتی می شنوید که کودک نوپایتان غرغر می کند یا جملاتی را می سازد که احتمالاً فقط برای شما معنی دارد، آنها فقط در حال تمرین زبان هستند.
چرا آموزش زبان باید از کودکی شروع شود؟
همه این ضرب المثل را شنیده اند که “مغز کودکان مانند اسفنج است” و این یک واقعیت شناخته شده است که هر چه جوان تر باشید، یادگیری آسان تر است. کودکان می توانند بسیار سریعتر از بزرگسالان یا نوجوانان یاد بگیرند و این امر به ویژه در مورد یادگیری زبان صادق است.
به عنوان مثال، مطالعه ای که توسط دانشگاه هاروارد در مورد رشد مهارت های ذهنی کودکان انجام شد نشان داد که هر چه کودک کوچکتر شروع به یادگیری یک زبان جدید کند، بهتر است.
این مطالعه نشان داد که کودکان 0 تا 3 ساله عمدتاً از طریق شنیدن صداها یاد میگیرند و «در این مرحله از رشد، کودکان به سرعت در حال گسترش مهارتهای زبانی خود هستند… [و بنابراین] دوزبانگی با [مهارتهای ذهنی] بهتر مرتبط است».
کودکان کمتر از 2.5 تا 3 سال به دلیل بی توجه به سختی در کلاس شرکت می کنند. علاوه بر این، اگر در خانواده ای دو زبانه زندگی می کنند، خیلی عالی است. ماریا رودریکز – صاحب Bilingual Child Corner، می گوید:
با توجه به تجربه شخصی من در تربیت پسر دوزبانه و کمک حرفه ای به سایر خانواده ها، فکر می کنم که یادگیری دو زبان از بدو تولد مزایای زیر را برای کودکان 0 تا 3 ساله دارد:
1) کودکان تمرکز و توجه خود را بیشتر می کنند. این پیشرفت عمدتاً با ایجاد یک روال آموزش زبان روزانه در خانه باعث می شود که از همان ابتدا تقویت شود. برای این کار می توانید کتاب بخوانید و آهنگ پخش کنید. استفاده از زبان بدن را فراموش نکنید.
2) قرار گرفتن در معرض زبان در یک برنامه روزمره باعث می شود بچه های کوچک هر روز کلمات جدیدی را یاد بگیرند. نگران نباشید زمان می برد تا جذب شوند. با این حال، کودکان به کلمات گوش می دهند و روزی که انتظارش را ندارید، شما را شگفتزده میکنند.
3) کودکان می توانند به راحتی با موقعیت های مختلف سازگار شوند. آن ها بسته به نیاز می توانند یکی از دو زبان را استفاده کنند. آن ها ممکن است با پدرشان به زبان فارسی صحبت کنند و اگر نیاز به صحبت با فرد انگلیسی زبان داشته باشند بلافاصله به انگلیسی زبان خود را تغییر می دهند.
اجازه بدهید از تجربیات معلمان زبان استفاده کنیم. جمال، زبان فرانسوی، اسپانیایی، انگلیسی و ایتالیایی با 10 سال سابقه تدریس است، با آموزش زبان کودکان در سنین کم موافق است و می گوید:
“هر چه زودتر بهتر. کلاس های آنلاین من از 6 ماهگی شروع می شود، اما نوزادان کوچکتر از آن شروع به شنیدن صداها، دیدن اعمال می کنند و بعداً شروع به مشارکت در کلاس می کنند.
آموزش زبان کودکان برای افزایش مهارت حافظه آن ها فوق العاده است. کودک 3 ساله من از چند هفته قبل درحال یادگیری زبان های فرانسوی، اسپانیایی و انگلیسی با آهنگ است و قطعا در مهارت های گفتاری و زبانی و همچنین اعتماد به نفس او به او کمک می کند.”
برای کودکان 3-6 ساله، فرآیند یادگیری پیچیده تر می شود، زیرا شروع به درگیر کردن حواس خود می کند. مثلا چه چیزی را می بینند و چه چیزی را لمس می کنند. بنابراین از طریق استفاده از اشیاء و بازی، کودکان در این گروه سنی می توانند شروع به بازتولید کلمات کلیدی از زبانی کنند که در حال یادگیری هستند.
بررسی زبان و ذهن کودکان برای آموزش زبان
واضح است که اگر هدف شما این است که فرزندتان زبان دوم را بیاموزد، بهتر است فرزندتان به جای تمرکز بر مسلط بودن، دو زبانه باشد. اگر مغز کودک شما هر دو ساختار زبان را همزمان یاد بگیرد، صحبت کردن به دو زبان برای او بسیار راحتتر خواهد بود.
بیایید نگاهی به برخی از تغییرات رشد مغزی در نوزادان و کودکان هنگام فراگیری زبان نگاهی بیاندازیم. این اطلاعات می تواند به ما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد جهت گیری یادگیری کمک کند.
ماه اول – نوزادان تازه متولد شده اتصالات سیناپسی جدیدی را با سرعت تا سه میلیارد در ثانیه ایجاد می کنند (کوتولاک، 1996). هر چیزی که نوزاد می شنود، می بیند، احساس می کند، می چشد و لمس می کند توسط مغز جذب می شود.
یک تا شش ماهگی – در این دورۀ زمانی، نوزادان قادر به تولید صداهایی هستند که در تمام زبان های دنیا استفاده می شود. با این حال، کودک یاد می گیرد که فقط با استفاده از صداها و کلمات موجود در محیط خود صحبت کند.
10 سالگی – حدود نیمی از اتصالات سیناپسی در یک کودک معمولی از بین رفته است. یک فرد بالغ به طور متوسط تقریباً پانصد تریلیون اتصال دارد، و این تعداد به یک وضعیت پایدار می رسد.
12 سالگی – تقریباً قبل از این سن، مغز اسفنجی برای زبان بوده است یعنی هرچه که می شنید مانند اسفنج جذب می کرد. در این دوره است که پایه های تفکر، زبان، بینش، نگرش ها، استعدادها و ویژگی های دیگر پی ریزی می شود. پس از این مرحله از توسعه، معماری اساسی در مغز برای زبان کامل شده است.
مزیتی که کودکان خردسال در آن برتری دارند، یادگیری ضمنی است.
کودکان خردسال چه برتری در آموزش زبان دارند ؟
گوش دادن به صحبت های انگلیسی زبانان و تقلید از آنها. اما این نوع یادگیری نیاز به زمان زیادی مثل زبان مادری دارد.
در سال 2016، مرکز امور دوزبانگی گزارشی داخلی در مورد دروس ماندارین در مدارس ابتدایی برای دولت اسکاتلند تهیه کرد. آنها دریافتند که یک ساعت تدریس در هفته برای کودکان پنج ساله تفاوت معناداری ایجاد نمی کند. اما حتی تنها با نیم ساعت بیشتر و حضور یک بومی زبان، به کودکان کمک می شود تا مطالبی از زبان ماندارین که یادگیری آن برای بزرگسالان سختتر است، مانند صداها را درک کنند.
یادگیری آسان زبان در کودکان
همه ما یادگیری زبان را به طور طبیعی شروع می کنیم.
نوزادان در حال حاضر به زبان مادری خود آوا ایجاد می کنند.
به عنوان نوزاد، ما می توانیم تمام 600 صامت و 200 مصوت که زبان های جهان را تشکیل می دهند، بشنویم. در سال اول زندگی، مغز ما شروع به پیشرفت می کند و صداهایی را که اغلب می شنویم را تنظیم می کند. نوزادان در حال حاضر به زبان مادری خود غرغر می کنند. حتی نوزادان تازه متولد شده با لهجه گریه می کنند و از سخنانی که در رحم شنیده اند تقلید می کنند.
این پیشرفت همچنین به معنای کنار گذاشتن مهارت هایی است که به آن نیاز نداریم. نوزادان ژاپنی به راحتی می توانند صداهای «ل» و «ر» را تشخیص دهند. بزرگسالان ژاپنی معمولاً این را دشوارتر می دانند.
سوراس میگوید، شکی نیست که سالهای اولیه برای یادگیری زبان مادری بسیار مهم است. مطالعات روی کودکان رها شده یا منزوی نشان داده است که اگر گفتار انسانی را زود یاد نگیریم، نمیتوانیم بعداً به راحتی آن را جبران کنیم.
اما جالب اینجاست: این منطق برای یادگیری زبان خارجی صدق نمی کند.
دانیلا ترنکیک، روانشناس دانشگاه یورک، میگوید: «نکته مهمی که باید دانست این است که سن با خیلی چیزهای دیگر متفاوت است. زندگی کودکان کاملاً متفاوت از زندگی بزرگسالان است. بنابراین وقتی مهارتهای زبانی کودکان و بزرگسالان را مقایسه میکنیم، ترنکیک میگوید: «ما مانند را با مشابه نمی توانیم با هم مقایسه میکنیم».
ترنکیک میگوید: «اگر افراد همفکری پیدا کنید، بیشتر می توانید باهم صحبت کنید و بیشتر به زبان مسلط شوید. و این واقعاً نکته کلیدی است. باید سال ها برای یادگیری زبان وقت بگذارید. اگر انگیزه اجتماعی برای یادگیری آن وجود نداشته باشد، تسلط به آن واقعاً دشوار می شود.»
حتی افرادی که زبان مادریشان انگلیسی است تقریباً یک کلمه جدید در روز را تا میانسالی به زبان خود یاد می گیرند.
اوایل امسال، مطالعهای در دانشگاه ماساچوست (MIT) بر اساس یک مسابقه آنلاین با نزدیک به 670000 نفر شرکت کننده نشان داد که برای دستیابی به دانش زبان مانند گرامر انگلیسی، بهتر است از حدود 10 سالگی شروع کنید وچراکه پس از این مدت این توانایی کاهش مییابد.
با این حال، این مطالعه همچنین نشان داد که ما میتوانیم به مرور زمان در میزان تسلط به زبان از جمله زبان خودمان بهتر شویم. به عنوان مثال، ما فقط تا حدود 30 سالگی به گرامر زبان خود کاملاً مسلط می شویم. این نتایج که به مطالعات آنلاین قبلی اضافه شد، نشان می دهد حتی افراد انگلیسی زبانان تقریباً یک کلمه جدید در روز را تا میانسالی به زبان خود یاد می گیرند.
ترنکیک اشاره می کند که مطالعه MIT مورد بسیار خاص را تجزیه و تحلیل کرده است: توانایی یادگیری یک زبان از نظر دقت گرامری.
«مردم گاهی می پرسند بزرگترین مزیت زبان خارجی چیست؟ آیا پول بیشتری بدست خواهم آورد؟ آیا باهوش تر خواهم بود؟ آیا سالم تر خواهم ماند؟ اما در واقع، بزرگترین مزیت دانستن زبان های خارجی این است که می توانید با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید.
خود ترنکیک اصالتا صربستانی است. او در دهه بیست زندگی خود پس از مهاجرت به بریتانیا به زبان انگلیسی مسلط شد. او می گوید که هنوز هم اشتباهات گرامری دارد، به خصوص زمانی که خسته است یا استرس دارد.
او بعداً در ایمیلی مینویسد: «با وجود همه اینها که بسیار هم مهم است، میتوانم کارهای شگفتانگیزی به زبان انگلیسی انجام دهم. من میتوانم از بهترین آثار ادبی لذت ببرم، میتوانم متون معنادار و منسجم با کیفیت قابل انتشار بنویسم.»
در واقع، آزمایش MIT او را به عنوان یک انگلیسی زبان دسته بندی کرد.
چرا بهترین سن برای آموزش زبان از 3 یا 4 سالگی شروع کنیم؟
اگر چند سال پیش این سوال را می پرسیدی، همه طوری نگاه می کردند که انگار یک آدم عجیب و غریبی هستی. برای کودکان سه ساله غیرقابل تصور بود که بتوانند زبان دومی را یاد بگیرند، با توجه به اینکه هنوز به زبان مادری خود تسلط ندارند.
با این حال، امروزه، یافته های علمی، چیز کاملا متفاوت را نشان می دهد. مطالعات دانشگاه هاروارد تأیید می کند که خلاقیت، مهارت های تفکر انتقادی و انعطاف پذیری ذهن به طور قابل توجهی افزایش می یابد اگر کودکان شروع یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم را در سنین پایین تر آغاز کنند.
پژوهشگران دانشگاه هاروارد بر این اعتقاد هستند که سال های پیش دبستانی، به ویژه سه سال اول زندگی، دوره حیاتی در زندگی کودک است. چراکه در این سنین پایه های نگرش، تفکر، و یادگیری، پایه گذاری می شود.
استفاده از این توانایی های طبیعی، یادگیری زبان دوم را به آسانی یادگیری زبان اول می کند. ممکن است تصور کنید که بار آموزشی اضافی برای کودک خواهد داشت اما در واقع اینطور نیست. مغز انسان چیز شگفت انگیزی است. از لحظه تولد، با شش روش اصلی یاد می گیریم:
- دیدن
- طعم
- بو
- صدا
- لمس کردن
- انجام دادن.
بر اساس مطالعاتی که روی چند سال اول زندگی انجام شده است، هر چیزی که در این سنین یاد گرفته ایم ، بعدها در زندگی رشد می کنند. تحقیقات نشان داده است که 50 درصد از توانایی ما برای یادگیری تا سن 4 سالگی و 30 درصد دیگر در 8 سالگی افزایش می یابد. به همین دلیل است که توصیه کرده اند که کودکان در سن سه سالگی تشویق شوند که زبان دوم را اد بگیرند.
با این حال، این بدان معنا نیست که 80 درصد از دانش یا هوش فرد قبل از 8 سالگی شکل گرفته است. به این معناست که کودکان مسیرهای اصلی یادگیری خود را در چند سال اول زندگی خود توسعه می دهند.
مطالعات نشان داده اند که هر چه زبان آموز جوان تر باشد، بیشتر می تواند تلفظ ها را به درستی یاد گیرند و صداهای جدید را تقلید کنند. کودکان در حدود سن سه یا چهار سالگی می توانند از طریق بازی یاد بگیرند زیرا هنوز یادگیری را به شکلی که باید حفظ کنند و در امتحان ارزیابی شوند یاد نگرفته اند. چراکه این سبک یادگیری، چیزی است که با بزرگتر شدن ما اتفاق می افتد.
«کودکان دوزبانه که از سنین پایین زبان دوم را یاد میگیرند، گویی هر دو زبان، زبان مادری آنهاست.»
پس از سال های نوجوانی، مغز تغییر می کند و یادگیری یک زبان خارجی را برای بزرگسالان بسیار چالش برانگیز می کند. این بدان معنا نیست که بزرگسالان نمی توانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند. فقط به این دلیل که آنها یادگیری را مانند یک کودک نمی توانند انجام می دهند. چراکه مکانیسم هایی که به یادگیری زبان کمک می کند مانند سنین 2 تا 5 سالگی نیست.
اگر کودکان زبان را در جمع خانوادگی خود بخوانند، بهتر از کلاس درس یاد می گیرند.
و علاوه بر تسلط بیشتر در کودکان نسبت به بزرگسالان، کودکان دوزبانه نه تنها به دو زبان زودتر از سایر همسالان تک زبان صحبت می کنند، بلکه در انجام کارهایی که نیاز به تغییر توجه دارند نیز بهتر عمل می کنند. همچنین، تحقیقات نشان داده است که کودکانی که ابتدا به زبان مادری خود تسلط داشتند و سپس زبان دوم را آموختند، به زبان خارجی مسلط شدند، اما هرگز نتوانستند به سطح بهتری نسبت به افرادی که هر دو زبان را یکجا و به صورت همزمان یاد گرفتند، برسند.
میزان یادگیری زبان در اوایل نوجوانی (11-13 سالگی) چگونه است؟
مطالعهای که روی 17000 کودک انگلیسی زبان که در مدرسه زبان فرانسه را یاد میگیرند، نشان میدهد که کودکانی که از سن یازده سالگی شروع به یادگیری کردهاند، در آزمونهای مهارت زبان دوم در مقایسه با آنهایی که از حدود هشت سالگی شروع کرده بودند، عملکرد بهتری داشتند.
تاکنون، این پژوهش، بزرگترین کار تحقیقاتی روی کودکانی بوده است که در یک محیط کلاس درس، زبان خارجی را یاد می گیرند. این یافته ها با مطالعات دیگر دانش آموزان دانمارکی در حال یادگیری زبان انگلیسی و کودکان سوئیسی در حال یادگیری زبان فرانسه مطابقت داشت.
همچنین، مشخص شده است که نوجوانانی که قبل از 15 سالگی یک زبان خارجی را یاد می گیرند، تلفظ بهتری از زبان دوم دارند و تقریباً شبیه بومی زبانان صحبت می کنند. با این حال، باز هم، هر چه جوانتر شروع به یادگیری زبان دوم کنند، بیشتر لهجهای شبیه به زبان مادری خواهند داشت. از سوی دیگر، کودکان بزرگتر از 15 سال و همچنین بزرگسالان در یادگیری زبان جدید بهتر از کودکان کوچکتر هستند به این دلیل که در کودکان خردسال محدودیتهای تجربی و شناختی نسبت به نوجوانان و بزرگسالان دارند که به آنها این امکان را میدهد که سریعتر یاد بگیرند.
اگر زبان انگلیسی جایگزین زبان فارسی شود چطور؟
در این صورت، اگر زبان اول را به درستی یاد نگرفته باشد، و کودک مجبور به یادگیری زبان دوم شود، خطراتی وجود دارد که باید از آن اینکار اجتناب کرد.
والدینی که فرزندان خود را به صرف زمان بیشتر برای یادگیری زبان تشویق می کنند، باید مراقب باشند. شاید، کودک مجبور شود برخی از فعالیت های دیگر خود را کم کند تا زمان کافی برای اختصاص دادن به فراگیری زبان داشته باشد. آیا این چیزی است که شما برای فرزندتان می خواهید؟
توجه داشته باشید که زبان آموزان با سنین بالاتر، یادگیرندگان کارآمدتری هستند و به زمان کمتری برای دست یابی به چیزهای جدید نیاز دارند. بنابراین، هنگامی که داشتن تلفظی شبیه به زبان مادری زیاد مورد توجه نیست، نوجوانان بهتر می توانند زبان انگلیسی را یاد بگیرند.
سطح یادگیری کودکان در خانواده های دو زبانه چطور است؟
همه چیز به موقعیتی که خانواده در آن قرار دارد بستگی دارد. برای مثال، کودکی که از یک مادر بریتانیایی و یک پدر ایرانی ساکن بریتانیا متولد شده است، می تواند از لحظه تولد شروع به یادگیری هر دو زبان کند.
از سوی دیگر، یک کودک در سنین مدرسه اگر از ایران به بریتانیا مهاجرت کند، مجبور است زبان انگلیسی را به سرعت یاد بگیرد. بسته به سن کودک، یادگیری زبان انگلیسی ممکن است چند سال طول بکشد تا به سطح انگلیسی زبانان برسد. یادگیری به راحتی یا سریع اتفاق نمی افتد، بنابراین توصیه می شود والدین، در این موارد، انتظارات بالا و غیر واقعی در مورد یادگیری زبان دوم نداشته باشند.
در مورد کودکان دوزبانه که کلمات دو زبان خود را جابه جا استفاده می کنند چطور؟ آیا باید در مورد آن نگران باشید؟
معمولاً کودکانی که در حال یادگیری دو زبان هستند، کلمات را یک زبان را با زبان دیگر جا به جا استفاده می کنند. این “تغییر کد” یا “مخلوط کردن کد” نامیده می شود و چیزی نیست که شما را نگران کند. و مطمئناً این نشانه ای نیست که آنها با دوزبانگی دست و پنجه نرم می کنند، بنابراین خیالتان راحت باشد.
در واقع، این یک شکل طبیعی استفاده از زبان در میان افرادی است که دو زبان را یاد میگیرند و به عنوان شکلی پیچیده و در عین حال غنی از گفتمان تلقی میشود. بله، ممکن است با دیدگاههایی برخورد کنید که تغییر کد از سوی متخصصان آموزش و بهداشت را محکوم میکند که آن را مانعی بر سر راه رشد زبان کودکان میدانند. با این حال شواهد نشان میدهد که همه افراد دوزبانه (بدون توجه به سنشان) هر از گاهی کد را تغییر میدهند، که نشانهای از اختلال یا سردرگمی زبانی نیست.
وقتی زمان به یادگیری زبان برای کودکان پیش دبستانی می رسد، می توانند به دلایل زیادی کد را تغییر دهند. با توجه به اینکه کودکان دو زبانه معمولاً در هر دو زبان به یک اندازه مهارت ندارند، در حین مکالمه با دیگران میزان تسلشان به آن زبان بیشتر می شود. آنها گاهی اوقات کلماتی را انتخاب می کنند که با آنها بیشتر آشنا هستند، صرف نظر از اینکه از زبان مادریشان کدام یک است. البته، در این صورت کلمات از هر دو زبان در یک جمله ممکن است با هم مخلوط شود.
مقایسه دوزبانه بودن با مسلط بودن به زبان
دو زبانه بودن و مسلط بودن به زبان کاملاً یکسان نیستند. هرکسی که وقت گذاشته و به زبان مسلط شده باشد کاملا با این جمله موافق است. مسلط شدن به زبان تقریباً مانند حفظ کردن جدول ضرب است. طبیعی است که چند باری بعضی از گرامرها و کلمات را به خاطر نیاورید.
به عنوان مثال، کسانی که به زبان اسپانیایی تسلط دارند (مثلاً) ممکن است نیاز داشته باشند گاهی اوقات خود را در مورد زمان استفاده از “por” و “para” هر دو در انگلیسی به معنای «برای» هستند و در اسپانیایی برای موقعیتهای مختلف استفاده میشوند، دچار ابهام شوند.
اما دوزبانه بودن به این معنی است که میتوانید به راحتی به هر دو زبان فکر کنید، و استفاده نادرست از “por” شبیه به گفتن چیزی مانند “There is fewer snow in Florida than New York” به معنی “در فلوریدا برف کمتر از نیویورک میبارد” باشد. فردی که به زبان انگلیسی مسلط است ممکن است “less” و “fewer” را اشتباه بگیرد، اما یک بومی یا دو زبانه، هرگز این اشتباه را مرتکب نمی شود.
شما نمی توانید با یادگیری زبان، حفظ کردن را متوقف کنید. هزاران واژه و مفاهیم گرامری وجود دارد که هنگام شروع به صحبت کردن و درک یک زبان جدید به آنها به عنوان پایه ای محکم نیاز خواهید داشت. به همین دلیل است که سیستم تکرار فاصله دار برای زبان های خارجی بهترین راه برای به خاطر سپردن مفاهیم جدید در دراز مدت موثر است.
فقط به یاد داشته باشید که یادگیری یک زبان جدید بسیار دشوارتر از حفظ کردن جدول ضرب یا حتی حفظ هزاران کلمه جدید است. چون چالش هایی مانند تلفظ صحیح و درک ساختار گرامری کاملاً متفاوت، بسیار مهم هستند که باید هر چه زودتر یادگیری آن ها را شروع کنید.
و در آخر …
اگرچه تحقیقات بر روی بهترین سن برای آموزش زبان کودکان و شروع یادگیری زبان کمی باهم در تناقض هستند، شما همیشه میتوانید به کودک نوپای خود فرصت یادگیری بدهید. اگر می بینید که آنها به سختی در حال یادگیری زبان هستند، بهتر از هر متخصصی می دانید که چه کاری باید انجام دهید. به هر حال، همیشه زمانی برای یادگیری چیزهای جدید وجود دارد، حتی در سنین کمی بالاتر.
بخشی از دلیل اینکه چرا در کودکی بهتر است آموزش زبان داشته باشند این است که کودکان وقت دارند. کودکان هنوز در مطالعات و مشاغل پیچیده غرق نشده اند و بنابراین می توانند زمان بیشتری را به یادگیری زبان اختصاص دهند. علاوه بر آن، کودکان نوپا هنوز درگیر حقایق و اطلاعات دیگر نیستند و میتوانند از طریق بازی چیزهای زیادی درباره زبانها بیاموزند.
از نظر فنی، شما هرگز برای یادگیری زبان آنقدر پیر نیستید. با این حال، تحقیقات نشان می دهند که بهترین زمان برای یادگیری زبان در دوران کودکی است، البته بعد از بلوغ دشوارتر می شود. زبان های زیادی وجود دارد که شما و فرزندتان می توانید از بین آنها انتخاب کنید.
اگر تصمیم دارید به فرزندتان زبان بیاموزید موسسه تخصصی زبان کوئیک با متدهایی که دارد می تواند به فزندان شما کمک کند. ما از متد های ویژه هر سنی مانند قصهگویی و آواز خواندن استفاده میکنیم تا واقعاً یادگیری آنها را بهینه کنیم. متد های ما آزمایش شده، اثبات شده و مناسب برای کودکان است. اگر سوالی دارید، لطفا با شماره های موجود در سایت تماس بگیرید.
- چهارشنبه ۰۸ دی ۰۰ ۱۰:۳۶
- ۱۴۳ بازديد
- ۰ نظر