تاریخچه زبان انگلیسی و معرفی لهجه های آن

بهترین سایت آموزش های رایگان زبان انگلیسی از صفر تا صد از مکالمه تا گرامر

تاریخ زبان انگلیسی مانند تمام زبان‌ها با تحولات فرهنگی و سیاسی در کشور انگلستان آمیخته است. مطالعه تاریخچه زبان انگلیسی بدون مطالعه تاریخ کشور بریتانیا امکان پذیر نیست. در این مقاله با مهمترین نقاط عطف در سیر تاریخ زبان انگلیسی آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

در سرزمینی که امروزه بریتانیا نامیده می‌شود از صدها سال قبل تا حدود سال 55 قبل از میلاد مسیح، اقوام سلت زندگی می‌کردند. این اقوام نیاکان ملل ایرلندی، اسکاتلندی و ولزی امروزی هستند. در حدود سال 55 قبل از میلاد بود که سپاهیان رومی به سرکردگی ژولیس سزار به این سرزمین یورش بردند و آنجا را تسخیر کردند. رومی‌ها که تا حدود سال‌های چهارصد بعد از میلاد در بریتانیا حضور داشته و بر این سرزمین حکومت کردند، نتوانستند زبان لاتین را در بریتانیا رونق دهند. اگرچه بسیاری کلمات با ریشه لاتین از این دوره در زبان انگلیسی امروزی باقی‌مانده است. مثلا نام بسیاری از شهرهای بریتانیا  و حتی آمریکا حاوی عبارت caster یا chester است، مانند Manchester، ِDorchester و Lancaster . این عبارت از ریشه لاتین castra به معنی محل سکونت است.

تاریخچه انگلیسی
زبان انگلیسی از زبان های هندو اروپایی است و نزدیکی زیادی به زبان ساکسون ها و ژرمن ها دارد. زبان انگلیسی از نظر تاریخی به سه بخش تقسیم می شود :
Old English که به ۸۰۰ سال پس از میلاد برمی گردد و زبان Anglo Saxon ها می باشد.
Middle English که با تهاجم Norman ها آغاز شد و حدود سال ۱۰۶۶ اتفاق افتاد.
Modern English از قرن شانزدهم میلادی شروع می شود و نقطه عطف آن را ویلیام شکسپیر دانست.
محدوده جغرافیایی
زبان انگلیسی حدود ۳۵۹ میلیون نفر در دنیا گوینده دارد. کشور هایی که بیشترین تعداد را دارند می توان به ایالات متحده ، بریتانیا ، کانادا ، استرالیا ، آفریقای جنوبی ، ایرلند ، نیوزلند را نام برد. پس می توانید ببینید که کشور هایی از اکثر نقاط دنیا در این لیست وجود دارند.
لهجه های زبان انگلیسی
لهجه های بریتانیایی British ، آمریکایی American ، استرالیایی Australian به عنوان سه لهجه اصلی زبان انگلیسی به حساب می ایند.
گرامر زبان انگلیسی
گرامر زبان انگلیسی مدرن با سیستم SVO شناخته می شود. یعنی فاعل + فعل + مفعول. افعال در زبان انگلیسی باید با فاعل مطابقت داشته باشند. داشتن افعال کمکی به این زبان کمک می کند که منفی کردن و سوالی کردن در گرامر این زبان ساده باشد. می توان گفت در زبان انگلیسی حدود ۱۶ زمان وجود دارد که دانستن همه آنها برای مکالمه لازم نیست !!

انگلیسی کهن (1100-450 میلادی)

این زبان که نام دیگر آن زبان آنگلو-ساکسون بوده، میان اقوام مهاجر ژرمن فوق‌الذکر رواج داشته است. از خانواده زبان‌های هندو-اروپایی بوده و هم‌خانواده زبان‌های آلمانی، هلندی و اسکاندیناوی است. مهمترین دست‌نوشته‌ای که از آن تاریخ و به زبان انگلیسی کهن به‌جا مانده، حماسه بیووولف است. این حماسه دلاوری‌های پادشاهی دانمارکی و مبارزاتش علیه اژدها و دیوان را شرح می‌دهد. متن بیووولف اما برای خواننده امروزی خوانا نیست و تفاوت‌های بسیار زیادی با انگلیسی امروزی دارد. انگلیسی کهن طی تاریخ دچار دو تغییر و تحول مهم گردید:

نخست این‌که، با رواج دین مسیحیت در انگلستان از سال 500 میلادی به بعد، بار دیگر کلمات لاتین این‌بار، از کتاب مقدس وارد زبان انگلیسی کهن شد. از جمله کلمات متداولی چون dish، candle، master و monk که اتفاق در ارتباط با کلیسا هستند، ریشه لاتینی دارند. در مرحله دوم، حمله و سیطره اقوام اسکاندیناوی رخ داد و در طول تاریخ‌های 800 تا 900 میلادی، کلماتی چون skin، s*******t و sky از شمال اروپا وارد جزیره انگلستان شد. جالب است که بدانیم ضمایر they و she نیز ریشه اسکاندیناوی دارند و این ضمایر در انگلیسی کهن hie و heo نام‌داشتند.

 

 

 

انگلیسی میانه (1500-1100 میلادی)

سرداران انگلو-ساکسون در سال‌ 1066 به پایان راه خود رسیدند. آخرین پادشاه آن‌ها در نبرد هستینگز از ویلیام فاتح که رهبر اقوام نورماندی از شمال فرانسه بود، شکست خورد. ویلیام و جانشینان او 300 سال بر انگلستان حکومت کردند و در این مدت زبان رسمی و حکومتی را به فرانسه تغییر داده بودند. این زبان که آنگلو-نورمن نامیده می‌شد نتوانست در بین مردم انگلستان راهی پیدا کند. اما به هرحال کلمات نسبتا زیادی از فرانسه به زبان انگلیسی راه پیدا کرد. نفوذ این کلمات به‌خصوص در حوزه‌های قوانین و حکمرانی پررنگ‌تر بود. کلماتی چون prison، castle، prince، court، army، soldier ریشه فرانسوی دارند و در حوزه های هنر و علم نیز در طول این تاریخ، کلماتی چون romance، tragedy، surgery و anatomy به فرهنگ لغت انگلیسی اضافه گردید.

 

دوره سلطه پادشاهان نرماندی تا تاریخ 1204 میلادی ادامه داشت ولی با استقلال انگلستان از نرماندی زبان فرانسوی به‌تدریج از این کشور محو گردید و در حدود سال‌های 1300 از زبان فرانسوی دیگر به‌جای نمانده بود. انگلیسی میانه کم‌کم به انگلیسی امروزی نزدیک‌تر می‌گردید. انگلیسی میانه حروف صدا دار متفاوت، نحوه صرف افعال پیچیده‌تری از انگلیسی امروزی داشته است و در عوض ساختار جملات آن ساده‌تر بوده است. با وجود این تغییرات یک خواننده امروزی با کمی سختی و مراجعه به کتب مرجع می‌تواند منظومه بلند جفری چاسر به نام حکایات کانتربری را که در حدود 700 سال پیش نوشته شده، بخواند.

 

 

انگلیسی امروزی (1500میلادی تاکنون)

ورود ماشین چاپ از ایتالیا به انگلستان سرآغاز تاریخ دوره امروزی زبان است. این اختراع موجب رشد ادبیات نوشتاری در انگلستان گردید و از 1700 میلادی کتاب‌های دستور زبان و فرهنگ‌های لغت به چاپ رسیدند تا ساختار زبان به‌تدریج استاندارد و یکسان گردد. بریتانیا که تا کنون همیشه مستعمره ملل دیگر بود، کم‌کم به کشوری استعمارگر تبدیل شد. زبان انگلیسی  در آمریکا رواج داده شد و با فرهنگ سرخ‌پوستان و دیگر اقوام مهاجر نظیر بردگان آفریقا ترکیب شد. مثلا برای حیوانات ناشناخته آمریکای شمالی از کلمات سرخپوستی Moose، Skunk و Woodchuck استفاده گردید. انگلیسی آمریکایی در طول تاریخ تبدیل به لهجه‌ای متمایز، با تغییرات نسبتا زیاد شد. هر ملیت و قومیتی که در ممالک انگلیسی زبان سکونت کردند، تعدادی از کلمات خود را وارد زبان انگلیسی کردند. کلمات rodeo از اسپانیا، kindergarten از آلمان، pizza از ایتالیا و jazz از قبیله ناشناخته‌ای از آفریقا به انگلیسی داخل شده‌اند.

مزایای استفاده از اپلیکیشن های زبان انگلیسی

استفاده از اپلیکیشن زبان های انگلیسی یکی از موثرترین روش های یادگیری زبان است و مزایای خاصی دارد. در ادامه برخی از مهمترین مزایای استفاده از اپلیکیشن های زبان انگلیسی را بررسی می کنیم.

  • مقرون به صرفه: اولین و مهمترین دلیل مقرون به صرفه بودن اپلیکیشن ها است. با وجود رایگان بودن بسیاری از اپلیکیشن ها اما بسیار مفید می باشند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که اپلیکیشن ها را دانلود کرده و از آنها استفاده کنید.
  • یادگیری براساس سرعت کاربر: اپلیکیشن های زبان انگلیسی امکان یادگیری با سرعت دلخواه را فراهم کرده اند. می توانید از همان قسمتی که متوقف شده اید، ادامه دهید و در صورت نیاز درس ها را تکرار کنید.
  • انعطاف پذیری زمانی: با استفاده از اپلیکیشن های زبان انگلیسی می توانید درس ها یا فعالیت ها را بر اساس زمان بندی خود انجام دهید و همچنین در هر زمان دلخواه به محتوا دسترسی پیدا کنید.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.